Regeringen skider på demokratiet

Et flertal i Folketinget har stemt for at droppe besparelserne på udviklingsbistanden.

Det er regeringen så ligeglad med – og ja, rent juridisk kan regeringen åbenbart tillade sig at ignorere det, da der er tale om et beslutningsforslag og ikke et lovforslag.

Rent juridisk, ja – men ikke moralsk.

Målt på enhver moralsk og etisk parameter skider regeringen på demokratiet, når de ignorerer, hvad et flertal af de demokratisk valgte folketingsmedlemmer ønsker.

Danmarksbloggen er rystet, men ikke overrasket. Det her er blot det seneste skud på den stamme, der hedder: Danmark som en totalitær banan-republik!!!!!!!

Danmarksbloggen kan kun opfordre til at ændre det til et lovforslag – og det NU. Dét kan vel nå at hastebehandles inden jul, når man tænker på, hvor stærkt det gik med flygtninge-forslaget.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Anstændighed, tak – kom til demo

Så er det idag, at der er demo for anstændighed. Det starter på Rådhuspladsen i København kl. 16.30, hvorefter demonstrationen vil begive sig til Christiansborg. Og Danmarksbloggen opfordrer alle til at deltage.

Oprindeligt var demoen et modsvar til regeringens udspil om det såkaldte moderne kontanthjælpsloft, afskaffelsen af ferie for kontanthjælpsmodtagere m.m.

Men da V-regeringen over en bred kam angriber alle de mest udsatte og svageste grupper i Danmark, således også fx syge og pensionister, er demoen nu tilegnet alle, der lider under V-regeringens umenneskelighed, der skaber øget fattigdom og som risikerer at sende mange mennesker – og også børn – på gaden.

For som man kan læse på demoens FB-side: Folk bliver ikke mere motiveret til at finde jobs ved at deres sociale vilkår forringes i umenneskelig grad. Og det er ikke muligt bare at ‘tage et job’, som beskæftigelsesministeren siger. For det første er der stor mangel på jobs og derudover er der masser af mennesker, der af forskellige årsager ikke kan arbejde – fx sygdom. For at det ikke skal være løgn har regeringen også valgt at afskaffe fattigdomsgrænsen – men det bliver folk ikke mindre fattige og udsatte af.

Læs mere her: https://www.facebook.com/events/1570388316539046/

Danmarksbloggen er helt enig – og vil opfordre alle, der vil et menneskeligt og anstændigt Danmark, om at komme til demo i dag.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Det hjerteskærende nødvendige

Regeringen skærer alt det hjerteskærende nødvendige væk:
Sikring af kysterne, af klima og natur – og de grønne arbejdspladser
Dyrevelfærd og en sikring af sunde fødevarer, som vi ikke bliver syge af
En værdig måde at behandle samfundets svageste på: De gamle, børnene og de udsatte
Uddannelse til alle og fri forskning
Et godt arbejdsmiljø og sikring af lønninger og dagpenge, man kan leve af
Sundhed til alle – og sundhedstjek til alle, så ulighed undgåes
En værdig måde at behandle indvandrere og flygtninge på

Og til fordel for hvad?
Skattelettelser, så dem, der allerede har meget, kan købe endnu mere overflødigt junk, der ødelægger miljøet og samfundet

V-regeringen afmonterer simpelthen velfærden. Det er til at blive vred, ked og helt hen i vejret af.

 Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Interview med “Velkommen til flygtninge”

I morgendagens udgave af Politiken kan man læse en stor annonce, hvor danskere i hundredvis byder flygtninge velkommen til Danmark.

Initiativtager til den store annonce er dog en mindre FB-gruppe på omkring syv mennesker, der siden i søndags har arbejdet hårdt. Sliddet har også båret frugt. Der er i skrivende stund samlet mere end 100.000 kroner ind – og FB-siden har mere end 10.000 likes.

Talskvinde for gruppen Marianne Rosenkvist siger til Danmarksbloggen: ”Det her viser, at der findes et andet Danmark end Støjbergs og Dansk Folkepartis. At vi gerne vil fortælle danskerne, men også alle andre, at vi er mange her i landet, der er uenige i regeringens flygtningepolitik, og at vi istedet ønsker, at Danmark tager sit humanistiske ansvar på sig.”

Gruppen bag initiativet planlægger derfor også om nogle dage at købe en annonce i den engelske avis “The Guardian”.

Men om det så sker mere, vides ikke.

“Initiativet har fra starten af gået på de to annoncer her – og ikke mere, og folk skal vide, hvad de forpligter sig til,” siger Marianne Rosenkvist og slår fast, at det handler om at få opmærksomheden drejet hen på den umenneskelige måde, som flygtninge mødes på og behandles på i Danmark.

“For vi lever i en tid, hvor flygtninge bruges som både afledning og syndebukke. Men det gavner ingen. Tværtimod vil vi alle vinde ved at droppe dem-og-os-retorikken og istedet se hinanden som de mennesker, vi alle er. For når det kommer til alle de vigtige ting i livet, så er vi – uanset hvor vi kommer fra – ens som mennesker med de samme ønsker, behov, glæder og sorger,” slutter hun.

Læs mere – og støt initiativet her: https://www.facebook.com/pages/Velkommen-til-flygtninge-Nej-til-St%C3%B8jbergs-skr%C3%A6mmekampagne/1004040489619586?fref=ts

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Blå blok svigter Danmark

Den nye regering kan ikke beskyldes for nøl. Tværtimod er den meget flittig.

Det er desværre bare med de forkerte ting:

1) Miljøet trues og ødelægges med afskaffelsen af randzonerne, bebyggelse ned til kysterne osv.

2) Genindførelse af mere fattigdom, når i forvejen for lave sociale ydelser sættes endnu mere ned, når kontanthjælpsloftet og starthjælpen genindføres m.m..

3) Dårligere service til ældre og andre, der er afhængige af kommunal velfærd, når der skal spares op mod en procent. (Endnu et løftebrud – Løkke gik til valg på nulvækst, men indfører reelt minus-vækst = nedskæringer).

4) Så mangler vi bare betaling på sundhedsvæsenet – men det kommer nok også, for noget skal jo finansiere regeringens skattelettelser til dem, der har så rigeligt i forvejen.

Danmarksbloggen spørger: HVOR ER DANSK FOLKEPARTI I DET HER? De ville ikke acceptere sociale nedskæringer, sagde de i valgkampen – og de er blå bloks største parti. Men de siger ingenting. Ingen verdens ting. Det er ikke kun løftebrud – det er svigt af deres vælgere.

Og det skal de ikke have lov til at slippe afsted med. Dansk Folkeparti og Venstre skal stilles til ansvar for deres politik og svare på spørgsmålene.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

At være dansk er …

Apropos den nye regerings snak om at være dansk. Så kommer her Danmarksbloggens bud på det:

At være dansk er 

1) At sikre et frit og åbent liv for alle danskere ved de danske kyster – og ikke at tillade bebyggelse ved kysterne, som regeringen vil gøre det

2) At interagere med andre folkeslag og andre lande – og ikke lukke alt og alle ude, som regeringen vil gøre det

3) At sørge for at alle får en fair løn og behandling på arbejdspladsen – og ikke starte et løn-ræs mod bunden, som regeringen vil gøre det

4) At sørge for at alle danskere kan leve et værdigt liv, uanset om de er gamle, unge, syge eller raske – og ikke starte en massakre på de sociale ydelser til fordel for skattelettelser, som regeringen gør nu

5) At alle sikres en gratis og god behandling i sundhedssystemet – og ikke starte en brugerbetaling, som regeringen vil gøre det

Konklusion: Løkkes regering er altså ganske u-dansk

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Krisen er forbi: Husk de svage

Meldingen kommer fra så forskellige kilder som regeringen og Danske Bank:

Danmark er ude af krisen.

Og det er jo helt fantastisk. Danmarksbloggen tænker derfor også:

Så er det bare med at komme i gang – og holde fast i opsvinget.

Noget, der gøres bedst ved ikke at give magten til de blå til det kommende folketingsvalg. For de vil – vanen tro – bare solde pengene væk i skattelettelser og til privathospitaler m.m.

Den nuværende regerings politik har altså virket – og nu er det på tide at holde fast, men også at give bedre levevilkår til dem, der blev tabt på vejen: De arbejdsløse, dem der mistede dagpengene, kontanthjælpsmodtagerne, pensionisterne, andre udsatte og svage – og selvfølgelig børn, gamle og syge.

Dét er en stor mundfuld. Men hvad er et opsving værd, hvis ikke det bruges til dem, der har hjælp behov?

De bugnende kister hos de rigeste danskere er nemlig kun blevet proppet endnu mere fulde – også under krisen. Så de har ikke brug for mere. Snarere tværtimod skal vi til at fordele goderne bedre – og dét gælder stadig, også selvom krisen tilsyneladende er ovre.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Regeringen skaber nyt b-hold

Regeringen vil med sin nye plan sende 30.000 flygtninge og indvandrere ud i såkaldt særlige forløb på virksomheder og i offentlige institutioner.

Umiddelbart kan det jo lyde besnærende, at ingen skal sidde passive. Men det er det bare ikke, når det sker under disse betingelser.

Derimod vil regeringen med planen skabe et nyt b-hold, hvor mennesker reelt skal udføre et fuldtidsarbejde, men uden at få en anstændig løn for det. 

Det er ikke fair – og det er i øvrigt også allerede den model, som anvendes overfor kontanthjælpsmodtagerne. Det gør det så ikke bedre.

Og det er slet ikke fair over for hverken kontanthjælpsmodtagere, indvandrere og flygtninge – eller overfor de mennesker, der pt. har et job, men som nu mister det, fordi opgaven kan løses billigere af en anden, der ikke får en ordentlig løn.

 Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Finanslov – og Folketingsvalg

Danmarksbloggen bliver mere og mere sikker:

Folketingsvalget er tættere på end mange tror.

Mange forventer ellers, at den formentlig kommende finanslov med SF og Enhedslisten vil kunne udskyde folketingsvalget til foråret –  eller måske endda helt til sensommer.

For var der ikke kommet en rød finanslov, så var folketingsvalget ret sikkert en realitet her i 2014. De blå kan der ikke laves aftaler med. De blå lugter nemlig blod, så de indgår ikke nogen aftaler med regeringen.

Men selvom der – som alt tyder på – snart laves en rød finanslov, så er Danmarksbloggen overbevist om, at Thorning alligevel overvejer at trykke på knappen lige om lidt og udskrive folketingsvalg.

Måske fordi hun har en joker eller to i ærmet, som brugt rigtigt kan vende spillet om magten i Danmark og ødelægge det, der pt. ligner en stensikker blå valgsejr?

Socialdemokrater landet over – og Thorning selv – er også igang med at besøge virksomheder og på andre måder markere sig i det område, hvor de skal vælges.

Så folketingsvalget kan meget snart være en realitet.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Venstre toner rent – og umenneskeligt – flag

Lavere skatter, men samtidig flere penge til sundhed!!!!

Ja, det lyder jo som det rene fata morgana – og det er også lige, hvad Venstres udspil til finansloven er.

Læs det her: http://www.venstre.dk/nyheder/enkeltvisning/et-sundt-danmark/

Dét er så også en billig omgang, da Venstre udmærket ved, at regeringen formentlig laver finanslov med SF og Enhedslisten.

Men samtidig kan udspillet give Venstre bonus, da partiet har brug for at markere sig, både som sig selv og i forhold til Dansk Folkeparti, som seriøst truer Venstre som det førende parti i blå blok – og som i sand overbudsstil har meddelt, at de vil bruge mange flere penge på ældre, syge og arbejdsløse.

Altsammen noget der har været medvirkende til at Venstre vil spare 2,6 mia på udviklingsbistanden.

For uanset hvad: Så toner Venstre rent flag:

Danmark og danskerne skal iflg. Venstre være os selv nok, både i forhold til resten af verden og i forhold til hinanden her i Danmark.

Jungleloven – den stærkestes lov – skal være den til alle tider og alle steder gældende, og så er det bare rigtigt ærgerligt for dem, der ikke har et job eller en formue. De kunne jo bare tage sig sammen, bliver meldingen på dén måde fra Løkke og co.

Det er mere end usmageligt – det er direkte umenneskeligt!!!

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk