Hellere bange end død!!!
Sådan lyder moderens mantra i Christian Arhoffs debut-spillefilm ”Viktor mod verden” om den unge Viktor, der livet igennem har levet isoleret langt ude på landet i et gammelt hus efter devisen: Pas på trappen. Pas i det hele taget på alting. Tag din forholdsregler. Det er en brutal verden, vi lever i. Hajangreb og det, der er værre, kan ske overalt.
Moderen – spillet mesterligt af Bodil Jørgensen – har nemlig i angstens og kærlighedens navn holdt sønnen Viktor afskærmet fra ALT undtagen gamle danske film og hans drømme, som dagligt får Viktor ud i skuret, hvor han spiller jazz for sig selv og den far, som han tror er død.
Det er faderen ikke – og efter moderens død (så jo, hun havde ret – livet er så farligt, at man dør af det), begiver Viktor sig væk fra den levende død ude på landet i Jylland og ind til centrum af København, hvor den jazzspillende far arbejder i et forsikringsselskab.
Og så tager handlingen fart – og herfra skal ikke røbes andet end, at noget af filmen foregår i Tivoli, og at filmen mange steder er så sjov, at man må grine meget højt. Men at filmen samtidig er så sært gribende i sit portræt af, hvad der sker, når en ung, isoleret mand møder hele den store, skøre verden.
Som fx da Viktor bliver spurgt, om der er sket noget spændende i weekenden, og han svarer: Ja, jeg har begravet min mor.
Filmens måske vigtigste fortælling (som minder om den, som vi kender fra den første film med titel-karakteren Viktor, nemlig Arhoffs prisvindende afgangsfilm ”Viktor på Månen”) er den om, hvordan naiviteten stadig kan gå så besynderligt urørt gennem intriger, skjulte motiver og alt det andet, som vi kalder godt at have styr på, så man ikke bliver snydt.
Men måske – bare måske – snyder man selv mest ved at spekulere på, hvad man er til og hvilke tilsyneladende vigtige mål, man har med sig selv, sin karriere og sit liv. Måske er det i virkeligheden nok at vide, at jeg er mig – og jeg er til dig og til det, som gør mig glad i livet.
Skuespillerne i filmen kan i hvert fald lide det, de laver. De er udover allerede nævnte Bodil Jørgensen Rosalinde Mynster, der elegant leverer rollen som ninjahurtig knudekvinde og assistent til faderen, der spilles med overlegen timing for blandingen af sårbarhed og vakkelvornet mod af Nicolas Bro.
Kurt Ravn er også med som chefen Olufsen, og hans bemærkning om, at nu hviler skæbnens øje på dig, fik mig til at tænke: Giv manden en rolle som chefguden Odin. På den svenske side ser vi dygtige Björn Elgerd og dansk-svenske Thomas W. Gabrielsson, der, når han taler svensk, også bevæger sig på svensk med svensk mimik – model en svensk mand fra det fashionable Östermalm i Stockholm.
Endelig er der søde og underspillede – men med hvilken kraft – Anna Bruus Christensen som Viktors uheldige kollega, der får hans hjerte til at banke – samt gengangeren fra ”Viktor på Månen” journalisten Mikael Bertelsen i hele tre små roller. Herom er kun at sige: Giv den mand mere at lave på lærredet – han er jo morsom bare i attituden.
Men først og sidst er det Nicolai Jørgensen som Viktor, der brænder sig fast. Jeg har set ham på Nørrebro Teater som Karl Rossmann i Kafkas ”Amerika” i en præstation, der ætsede sig fast, og fik mig til at sammenligne ham med Ghita Nørby som den jødiske mor i ”Indenfor murene”.
Dét står jeg ved. For Nicolai Jørgensen er noget helt særligt, også som Viktor. Sårbarhed og uskyld formidlet, så det står ridset i sten. Manden er en af sin generations bedste skuespillere – måske den bedste.
Nicolai Jørgensen ER nemlig altid den person, som han spiller – og han tilføjer altid karakteren en ekstra dybde, en ekstra dimension, så karakteren hele tiden har lidt mere at give, lidt mere i sig.
Nicolai Jørgensen tilføjer teatrets evne til at være levende og tredimensionelle til lærredet – og når han står på en scene, så får man samme flow på en film.
Det gælder også i ”Viktor mod verden”, der er et mesterværk, som minder om en Wes Anderson-film, som den unge anmelder Anna M. T. Frederiksen siger det, og uddyber:
Wes Andersons univers minder om en tegnefilm, og det gør denne film også. Den samme farvepalet bruges filmen igennem. Der er centrering af personer og ting. Symmetrien kan ses overalt sammen med den gule farve og teksten. Det hele står skarpt. Det er formidabel filmkunst.
Danmarksbloggen giver ”Viktor mod verden” seks ud af seks af de saxofoner, som der ivrigt spilles på – og som sammen med en masse andre kendetegn som fx hvid kunst til musik og bevægelse, et prisestimat og andre spændende sager åbenbart er en fast del af en Christian Arhoff-film, når figuren Viktor er med.
Vi vil i øvrigt gerne se mere. For verden har brug for Viktor med det naive sind og det gode hjerte.
Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk