Glem de pædofile og politiet et øjeblik

Prøv engang at skubbe skræmmekampagnerne til side, tag en dyb indånding og saml tankerne. Glem de pædofile, politiets svære kår, den sociale dumpning, og hvad vi ellers får at vide, at valget handler om. Til side med dem.

Bare et øjeblik.

Bare længe nok til at svare på disse to simple spørgsmål, som burde stå over alle andre:

— Vil vi skulle stemme om igen, hvis resultatet bliver et ja?

 — Vil vi skulle stemme om igen, hvis resultatet bliver et nej?

Er svaret IKKE det samme på de to spørgsmål, så er det demokratiet, der stemmes om, ikke alt det andet.

Det kan være meget dyrt her i livet blindt at tro på, hvad politikernes spindoktorer fortæller os. De vigtige spørgsmål er desværre sjældent dem, de bringer på bane.

Demokratiet er vores eneste middel til at holde dem lidt i ørerne, især i en verden, hvor politikernes evne til at lytte til argumenter eller overhovedet forholde sig til virkeligheden uden for deres egen kreds virker lammet.

Har politiet svære kår, så skyldes det måske også, at selvsamme politikere har været særdeles flittige med sparekniven til gavn for pædofile, cykeltyve, bagmænd, svindlere og de østbander, som EUs åbne grænser har sikret fri bevægelighed.

Måske er de grimme mørkemænd, der lokker med slik, hvis man sætter sig ind i deres vogn, ikke børnelokkere, men politikere med blikket fokuseret på nye karrieremuligheder?

Demokratiet er alt for vigtigt at overlade til politikerne. Beskyt det.

Skrevet af: Steen Langstrup, forfatter – https://steenlangstrup.wordpress.com/

Indflydelse kan købes for dyrt

Hvor meget skal man gå på kompromis med sig selv for at få indflydelse?

Spørgsmålet er aktuelt hos socialdemokraterne, hvor partiets udviklingsordfører Mette Gjerskov kritiserer, at partiet kan gå med til den lave integrationsydelse blot for at blive siddende ved forhandlingsbordet.

Læs mere her: http://jyllands-posten.dk/politik/ECE8198291/S-profil-i-opg%C3%B8r-med-partitoppen-om-udl%C3%A6ndinge/

Danmarksbloggen er enig.

Indflydelse kan – ligesom guld – købes for dyrt, især når man lader sig spise af med hjælp til flyverdragter og skoletasker som kompensation for at gå på kompromis med en af sine socialdemokratiske grundpiller: At værne om de små her i samfundet – og lade de brede skuldre bære de tunge læs.

Mange steder i det socialdemokratiske bagland er man enig med Mette Gjerskov. Noget, der gør det spændende at se, om partiet fortsætter sin kurs – eller om der på sigt sker en kursændring mod mere menneskelighed?

Danmarksbloggen anbefaler det sidste. Ikke kun fordi at så kan Socialdemokratiet (igen) se sig selv i øjnene, men også fordi at det er derfra, at stemmerne skal hentes.

Danskerne savner i stigende grad et reelt alternativ til Venstres umenneskelighed og hærgen af såvel kyster og miljø som erhvervsliv og uddannelse og forskning.

Og hvem ville (hvis man var tro mod sine medlemmer og sine grundlæggende værdier) være bedre til det end Socialdemokratiet? Nej, vel? Så Mette Gjerskov har en pointé, der rækker længere end til integrationsydelse og flyverdragter – den rækker helt ind i regeringskontorerne efter næste valg.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Retsforbehold: Ja eller nej?

Et varmt efterår venter ….

Ikke alene er der en finanslovforhandling, men nu også en afstemning d. 3. december om det danske retsforbehold og den fortsatte tilknytning til det retspolitiske samarbejde i Europa.

Danmarksbloggen ønsker bestemt Danmark som en del af Europol og lignende. For ellers kan vi ikke sammen i Europa bekæmpe den grænseoverskridende kriminalitet. Men en dansk tilknytning skal ske på måder, så vi også bevarer så meget selvbestemmelse som muligt.

Og der er dér nogle dunkle punkter, som skal belyses, inden Danmarksbloggen kan anbefale et ja eller nej.

Politisk interessant er også, at de tre partier, som IKKE var med til at anbefale et ja, var: Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance.

Altså de samme tre partier, som trak mange stemmer ved folketingsvalget. Kan de også trække nej-stemmer d. 3. december? Det bliver – også – spændende.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Socialt flertal – hvis altså DF og S vil

Der findes i det nuværende folketing – og udenom den nuværende Venstre-regering – et socialt flertal, der kan bestemme kursen, når det kommer til dagpenge, velfærd, sundhed og kampen mod social dumping.

Det sociale flertal består af Enhedslisten, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, SF og Alternativet – og de fem partier kan sammen sørge for, at fattigdommen ikke øges, at arbejdsløse, udsatte, indvandrere, flygtninge, syge og andre pressede mennesker i Danmark får et menneskeværdigt liv.

I et interview til Ritzau siger Enhedslistens politiske ordfører Johanne Schmidt-Nielsen: “Et flertal af danskerne stemte på partier, som under folketingsvalget meldte ud, at de ønsker flere penge til velfærd gennem vækst i det offentlige forbrug. Og det klare signal fra vælgerne skal selvfølgelig efterkommes.” 

Samme sted gør hun opmærksom på, at såvel Socialdemokraterne som Dansk Folkeparti i valgkampen forsikrede, at de ville arbejde for et trygt dagpengesystem og en hård indsats mod social dumping.

Læs hele artiklen her: http://www.dr.dk/nyheder/politik/enhedslisten-til-s-og-df-lad-os-sammen-presse-loekke

Danmarksbloggen giver Enhedslisten og Johanne Schmidt-Nielsen ret. Det sociale flertal findes – på papiret. For Danmarksbloggen må også og med stor beklagelse erkende, at især Dansk Folkeparti, men også Socialdemokraterne løber fra deres gyldne valgløfter.

Begge partier har nemlig stemt for stramninger over sommeren.

Det er umenneskeligt – men det er også i strid med det, som de danske vælgere stemte – og dermed ganske udemokratisk. Danskerne talte med deres kryds d. 18. juni – og vi valgte medmenneskelighedens vej, men fik det stik modsatte på flere planer. Det er helt urimeligt.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Vi SKAL videre

Danmark har talt – men det er et tvetydigt svar.

For ham, der tabte, bliver statsminister pga dem, der fik masser af stemmer, og som ikke vil tage deres ansvar. Mens hende, der vandt, er gået som formand.

Det kan virke grotesk, men det er sådan, at det er.

Løkke bliver statsminister pga. Thuelsen Dahl, der ikke vil være sig sit demokratiske ansvar bevidst – og Mette Frederiksen bliver ny socialdemokratisk leder efter Thorning er gået.

Og nu skal vi videre. Ja, vi SKAL videre.

Der kommer en hverdag igen – og der kommer et valg igen, og man kan håbe, at det kommer før end i 2019.

Med den mærkelige konstellation, som der rejser sig i blå blok, kan det nemlig gå galt mange gange … for slet ikke at tale om den utilfredshed, der stadig er i Venstre overfor Løkke, som formøblede en historisk sikker valgsejr. Præcis som han formøbler alt muligt andet.

Så der er lys i det mørke, der ligenu samler sig over Danmark.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Stem med hjertet

Så blev det valgdag … og i demokratiets ånd vil Danmarksbloggen opfordre alle til at stemme – og stemme med hjertet.

Danmarksbloggen vil så også – tro mod de medmenneskelige værdier, som Danmarksbloggen tror på og arbejder for – bede alle om at huske på, at hjertets farve er rød.

Rød som liv og glæde, som fællesskab og solidaritet, som mangfoldighed og tolerance.

Og rød som en af farverne i regnbuen, der ret beset også er både blå, grøn, gul, lilla og alle mulige andre farver, som danskerne skal vælge imellem. For nu er valgkampen slut – og krydserne skal til at tale.

God valgdag.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Afsluttende partileder-debat, del 2

Den afsluttende partileder-debat, del 2 har lige rullet over skærmen. Det var TV2, der stod for den.

TV2 fik så nogle nye emner på banen, blandt andet børnefamilierne, som tiltrods for at de er cirka en femtedel af landets befolkning stort set ikke er blevet nævnt i valgkampen. Det samme gælder miljøet, kulturen – og hvordan flere jobs skabes.

Valgkampen har i stedet handlet om udlændinge, økonomi og en anelse sundhed. Desværre. For hverdagen i Danmark handler om hele paletten og ikke kun at finde en syndebuk i udlændingene og tale om, hvad væksten skal bruges til.

Dét er ihvertfald en lære, som både politikere og medier med fordel kan skrive sig bag øret til om fire år.

En anden lære for medierne er 1) at give politikerne tid til at svare, men 2) ikke lade politikerene sætte dagsordenen, men gå til dem med fakta og fakta-tjek.

For der er i denne valgkamp slet-slet ikke blevet gået nok til fx Løkke om såvel sundhed, nulvækst og hans såkaldte økonomiske plan. Især når man betænker at hans ide om velfærd også er en ny terrasse – men ikke hverken minimumsnomineringer i institutionerne eller andet, der sikrer børn, svage, gamle og udsatte en værdig tilværelse.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Sidste duel

Den sidste valgduel mellem Thorning og Løkke er lige løbet over skærmen, og det var de gamle travere, der blev luftet:

Thornings insisteren på, at hun og hendes regering har gjort det godt og skabt resultater og økonomisk fremgang, mens Løkke som sædvanlig ikke ville fremlægge sin plan eller gøre rede for, hvordan nulvækst kan gennemføres uden fyringer og mindre service i den offentlige sektor.

Danmarksbloggen savnede nogle større visioner – men forstår også godt, at nu gælder det om at tale til de tvivlere, der sidder derude – hvis de ellers så valgduellen, hvad man godt kan tvivle på.

For det har været en lang valgkamp. En valgkamp ikke kun mellem to blokke, men også om hvem der skal lede Danmark: En dygtig kvinde eller en mand, der flere gange har haft lemfældig omgang med offentlige midler.

For Danmarksbloggen er valget klart. Vi skal vælge fællesskabet og solidariteten – og derfor håbe på endnu fire år til en rød regering.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Det vigtigste kryds

I morgen skal krydset sættes. Et af de vigtigste kryds i nyere tid.

Danmark står nemlig ved en skillevej og skal vælge, om væksten skal komme alle danskere til gavn – eller kun nogle få.

Danmarksbloggen synes klart, at væksten skal komme alle til gavn og glæde. Danmarksbloggen vil derfor anbefale alle at tænke sig godt om i morgen. Tænke på hvem der vil solidariet og fællesskab – og hvem der kun tænker på at mele egen kage.

Valget handler om værdier – ikke kun de økonomiske, men også og især de medmenneskelige.

Lad ikke det blå junglesamfund vinde – sæt krydset ved det røde og det alternative fællesskab.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Løkke og nogle tusinder …

Venstres leder og statsministerkandidat Lars Løkke har lige været i DR´s valgstudie, hvor han som forventet talte om nulvækst (selvom han ikke længere vil kendes ved ordet) – og om samtidig at sætte skatten ned, så folk med små indtægter kan få mere ud af deres arbejde.

Men føres Venstres politik igennem, så bliver det dem med de høje indtægter, der reelt får noget ud af det, da folk med lave indtægter kun vil få nogle få hundrede kroner mere om måneden.

Men da vi selv – iflg. Venstre – også snart skal til at betale for at gå til lægen og andre ydelser, så får de penge hurtigt ben at gå på i en helt almindelig dansk familie.

Danmarksbloggen noterede sig så også, at Løkke ikke vil skære i kontanthjælp, dagpenge og SU. Det er en melding, der skal huskes – hvis han danner regering om få dage.

Endelig er det rigtig spændende, hvad Løkke mener med nogle tusinder i skattelettelse om måneden? Er det 3000? 7000? Eller?

Ingen ved det nemlig. En ophidset Løkke ville nemlig ikke sige et beløb til Kåre Quist. Men man må formode, at det er mere end de 2000,-, som Løkke selv bruger til sko.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk