Krebsegilderne – eller som det hedder på svensk kräftskivor – er en af Sveriges mest elskede traditioner, som afholdes over hele Sverige i det meste af august måned, hvor man samles ved udendørs borde og spiser krebs, drikker snaps og synger snapseviser i den mørke augustaften, der lyses op af farverige papirslamper, der hænger i træer og på snore over bordet.
Men nu tyder meget på, at også danskerne er ved at tage denne ellers ærkesvenske tradition til sig. Ihvertfald når de besøger Nordens største fest, Malmøfestivalen, der løber af stablen fra idag og otte dage frem.
Læs mere – også om drop-in-bryllup – i undertegnedes artikel her: http://www.religion.dk/vielse/malmoefestival-drop-bryllup-i-sct.-petri-kyrkan
Og vær obs på at det store krebse-spiseri kun finder sted i dag og i aften på selve festivalens åbningsdag – og at du selv skal medbringe såvel krebs som snaps. Stemningen og lamperne – og en masse musik – har svenskerne dog sørget for.
Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk