Mørket er nøgleordet i Danmarks Oscar-chancer

Så er det i nat, at Oscar´erne skal uddeles.

Danmark har hele tre chancer for at få en af de tre gyldne statuetter. Alle med mørket som grundtone.

Mest opmærksomhed har der været omkring omkring Thomas Vinterbergs “Jagten”, der også var nomineret til Golden Globe uden dog at vinde dén. Filmen med dansk films mest strålende skuespiller Mads Mikkelsen i hovedrollen handler som de fleste nok ved om menneskejagt på en mand, der er uskyldig i den mistanke om pædofili, der kastes på ham.

Men også den danske dokumentarfilm “The Act of Killing” kan få en Oscar i kategorien bedste dokumentarfilm, og i kategorien bedste kortfilm er Anders Walters “Helium” nomineret.

I dokumentarfilmen “The Act of Killing” følger man en flok massemordere på øen Sumatra, hvor militæret i 1965 væltede den indonesiske regering og udryddede mere end en million mennesker. I filmen ser man mænd fra dødspatruljen filme og på skrømt genskabe nogle af de drab og voldshandlinger, som de selv deltog i dengang.

Kortfilmen “Helium” handler om drengen Alfred, der ligger dødeligt syg på hospitalet, hvor han bliver venner med den rengøringsmanden Enzo. Sammen skaber de to en magisk fantasiverden, Helium, som Alfred drømmer sig ind i.

Det er altså tre meget forskellige film, som danske filmskabere er nomineret for. Men alle handler de om livet, når det gør ondt … om livet, når mørket tager over eller truer med at gøre det.

Og det er også lige dér i mørket, at vores styrke ligger som danskere.

For uanset hvad vi siger og gør, så har vi mørket i os … også når det lyse forår som nu står udenfor vinduerne … for helt slipper vi aldrig det mørke og den melankoli, der ligger i den lange nordiske vinter.

Vi skal derfor lære at se mørket som en styrke, som noget vi tør være os bevidst, både i kunsten og i hverdagen. For kun sådan kan vi sikre os imod, at mørket får magten over os.

H. C. Andersen skrev om det i eventyret “Skyggen” – den til dato mest mesterlige fortællling om hvad der sker, når mørket får overtaget, fordi man ikke vil være sig det bevidst – eller bekendt.

For går man den anden vej og tør se sit eget mørke i øjnene, så opdager man, at mørket ikke har en chance mod kærlighedens lys og forårets varme. Så behøver man ikke en Oscar-statuettes guldskær for at se klart, omend Danmarksbloggen selvfølgelig hepper på flere gyldne statuetter til danske filmskabere.

For sikke en anerkendelse af os og vores dygtige filmskaberes evne til at fortælle vedkommende historier det er både at vinde, men også bare at være nomineret.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

2 tanker om "Mørket er nøgleordet i Danmarks Oscar-chancer"

  1. Nu er det en del år siden, jeg sidst har set Oscar-uddeling live, men…

    Den Store Skønhed vinder næsten med garanti over Jagten – ikke mindst fordi der ikke længere er noget krav om, at skulle have set alle de nominerede for at kunne stemme. The Act of Killing bliver af mange opfattet som favorit i dens kategori – men har en fornemmelse af, at den netop er “lidt” for mørk for akademiet – tror hellere de vælger Twenty Feet from Stardom, som ikke rigtig kan støde nogen. Eller endda Cutie and the Boxer – som *overhovedet* ikke kan støde nogen.

    Ud over Helium er The Voorman Problem nok bedste bud på kortfilm. De to viser på hver deres måde – som kortfilm så ofte gør det – præcis hvad der er film-mediets styrke. Helium med en overbevisende billedside, der måske nok er ufatteligt tæt på så mange andre “Oscar-film” i sine pastel-farver og selve historiens struktur og pointer. Voorman Problem med sin leg med subjektivitet, som kun film kan gøre så legende let og dog med dybde. Må indrømme, at jeg foretrækker Voorman – selv om Helium nok er den største favorit af alle de danske indlæg. 🙂

    Men det er netop det paradoksale ved Oscar i mine øjne – at det faktisk er HØJERE anerkendelse at blive nomineret end at vinde.

    Og så må jeg lige indvende, at Mads Mikkelsen ikke tager æren som Danmarks mest strålende skuepiller. Man behøver ikke kigge længere væk end hans storebror for at finde mere alsidighed og overbevisning.

  2. Måske alligevel for mørkt til Hollywood? Enig med Jimmi Thøgersen i at Lars Mikkelsen er langt bedre end Mads Mikkelsen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *