En arabisk “Marshall-plan” er eneste mulighed

Flygtningestrømmen til Europa bare fortsætter og fortsætter – og risikerer at nå et niveau, hvor de europæiske lande ikke længere kan klare at huse og hjælpe. For slet ikke at tale om de mange millioner, som strander i de krigshærgede områder – og som derfor ikke får nogen hjælp.

Så hvad skal vi gøre? For at bygge hegn og mure og lade andre mennesker sejle deres egen sø er direkte umenneskeligt.

Ja, som Danmarksbloggen ser det, skal der ske flg.:

1) Der skal skabes fred i Syrien og andre områder i Mellemøsten – om nødvendig med militær indgriben
2) Derefter skal en “Marshall-plan” sættes i værk – så de krigshærgede områder igen kan blive gode at bo og leve i
3) Det koster penge, ja – men det er en opgave for hele verden, så ikke alene skal EU give, men også USA, de rige asiatiske lande – og de rige muslimske lande, som til trods for at de ligger tæt på Syrien endnu ikke har gjort noget som helst for at hjælpe deres medmennesker. Men nu må lande som Emiraterne og Saudi-Arabien også til lommen.

For løsningen er ikke at flytte mange millioner mennesker til Europa. En arabisk “Marshall-plan” er den eneste mulighed.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

At bede en bøn for flygtningene

En bøn spreder vandene i det kirkelige Danmark.

Biskop i Ribe Stift Elof Westergaard har forfattet en bøn, som flere præster gerne vil bede – men som enkelte ikke vil under henvisning til at bønnen efter deres mening er selvgod og politisk.

I bønnen kan man blandt andet læse:

Dæmp vore fordomme, både mod de fremmede og mod dem, vi er uenige med. Lad dit ansigt lyse over os, så vi får øje til at se disse flygtninge som søstre og brødre.

Læs mere – og læs også hele bønnen her: http://www.fyens.dk/indland/Kvalmegraensen-naaet-Praest-vil-ikke-sige-boen-for-flygtninge/artikel/2788355

Danmarksbloggen noterer sig i denne sammenhæng, at: 

1) Religion og bøn spiller en stigende rolle i Danmark.

2) At det er positivt, at folkekirken engagerer sig. For en kirke, der holder sig væk fra hverdagen og nutiden, bliver hurtig en museums-kirke – og så er der ingen grund til at have en kirke. Ved at engagere sig viser folkekirken derimod sin berettigelse i nutidens danske samfund som statskirke og som samlende faktor i det danske samfund.

3) At kristendommen handler om at hjælpe de svageste og tale kærlighedens sag – det var og er Jesus liv det stærkeste vidnesbyrd om – og det kan aldrig være selvgodt. Tværtimod er kristendommen det modsatte af selvgodhed og egoisme …

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Venstres dobbeltmoral trives

Husker I sagen om Christian Friis Bach? Udviklingsministeren, der sagde sit job op, fordi han havde videregivet forkerte oplysninger – oplysninger, som han havde fået af sit embedsværk og bedt dem tjekke inden et vigtigt møde, hvad embedsmændene altså ikke havde gjort. Alligevel mente den radikale Christian Friis Bach, at det var hans ansvar.

Læs evt mere her: http://danmarksbloggen.dk/?p=2545

Dengang – for snart to år siden – var Venstre hurtigt ude med riven og talte om, hvor dårligt Friis Bach forvaltede sit ministeransvar. For man skal kunne stole på, hvad en minister siger, lød det fra Venstre dengang.

Sådan er det åbenbart ikke længere. Forsvarsminister Carl Holst fortæller for åben skærm, at hans spin-doktor ikke var hans personlige assistent, mens Carl Holst var regionsrådsformand, tiltrods for at det står på diverse dokumenter og mails med videre, som flere medier er i besiddelse af, og som er afsendt af spin-doktoren selv, dengang han var ansat i region Sønderjylland.

Carl Holst videregiver altså med fuldt overlæg forkerte oplysninger, mens han er minister. Men endnu er ingen fra Venstre kommet med kritik af partifællen – heller ikke statsministeren. Dobbeltmoralen trives altså i bedste velgående hos Venstre – som altid i øvrigt.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Lykketoft vil tale op til håbet i FN

Så er det idag, at Mogens Lykketoft tiltræder sit nye job som formand for FN`s Generalforsamling – og det endda i 70-året for organisationens fødsel.

Det er en meget stor personlig ære for den dygtige politiker – men også for hele Danmark.

Danmarksbloggen siger tillykke og er sikker på, at Mogens Lykketoft også i FN – trods sin rolle som politisk administrator – alligevel vil formå at tale op til håbet, som han gjorde det på Vartorv i sin Martin Luther King-tale i 2013, hvor han sagde:

Vi som politikere skal tale op til menneskers håb og tro på en bedre fremtid i stedet for at tale ned til frygten i mennesker.

Det har aldrig været mere relevant end nu, hvor flygtninge mødes med kulde og modstand, asylcentre brændes ned, uro og overgreb hersker overalt i Europa – og hvor hele situationen er så vanvittig farlig, at det er selve demokratiet, der er truet.

Der er brug for en mand med både kløgt og hjerte som leder af FN´s Generalforsamling, og det har Lykketoft i det store format.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Politik som produkt

Folketingssæsonen skal snart til at gå igang for alvor. Det er lidt ligesom, når der er udsalg i Magasin – eller det er jul. Så flokkes alle om hylderne, og der er fuld presse på.

For politik er et langt stykke hen af vejen også blevet et produkt idag … et produkt som skal pakkes ind og sælges så godt som muligt. Det er derfor, at der er noget, der hedder spindoktorer.

Men det er tordnende forkert. Ikke kun fordi spindoktorer aldrig er på valg, men fordi politik IKKE er et produkt. Det er at skabe rammerne om vores allesammens liv og verden.

Og derfor burde politik handle om visioner og drømme – hvor der godt må ryge en finke af panden – hvor der skal være højt til loftet.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Velkommen

Danmarksbloggen er stolt over danskerne og den store varme, som mere end 35.000 mennesker idag viste over hele landet.

For når så mange bruger en lørdag på at sige VELKOMMEN, så er der håb for fremtiden. Så  kan det varme og venlige vinde over det kolde.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, redaktør og indehaver af Danmarksbloggen.dk

Vi er også danskere

Det, der samler er større end det, der skiller.

Derfor vil Danmarksbloggen også opfordre alle til at deltage i morgendagens tværpolitiske march imod fordomme overfor bestemte etniciteter, seksualiteter, køn, handicap og religioner.

Det sker under sloganet “Vi er også danskere”, og det kommer til at foregå i flere forskellige byer landet over.

Se mere her: https://www.facebook.com/events/660752334062411/

Vel mødt.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

3000 grunde til ikke at feste

Lars Løkke er utrolig. Lige som man tror at nu kan han ikke komme længere ned, så overrasker han igen. For Løkke kan åbenbart altid komme længere ned. Den mands moral har tilsyneladende ingen nedre grænse.

Og nu så vi det så igen. Mens 3000 flygtninge er kommet over grænsen, valgte Løkke at tage til fest. Det er ikke alene dårlig stil. Det er direkte uansvarligt, når landets såkaldte leder opfører sig sådan.

Løkke er (desværre) danskernes statsminister, men han opfører sig som en teenager, der har fået nøglerne til farmands barskab. Men der er 3000 grunde til ikke at feste. Det kan Løkke bare ikke se.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen

Når man går forbi en hjemløs

Hvad føler du, når du går forbi en hjemløs?

Jeg kan huske dengang, at jeg som ung studerende flyttede til København. Det var lige omkring 1990. Dengang var der ikke nær så mange hjemløse som idag – og det var ligefør, at det var lidt eksotisk (sic). Nogle var så bange for dem, men de fleste af os havde ondt af dem og ville gerne hjælpe dem.

Sådan er det ikke længere. Ingen finder hjemløse eksotiske mere. Der er også kommet så mange flere, så altfor mange. Men til gengæld er vi blevet færre, som har sympati med de hjemløse, og som ønsker at hjælpe dem. Langt de fleste er idag ligeglade – og så er der tilmed kommet en gruppe mere. Nemlig dem, der overfalder en hjemløs.

Der er et gammelt ord, der siger, at et samfund skal kendes på den måde, som det behandler sine svageste på.

Det er et sandt ord, som så desværre dermed også siger, at Danmark er blevet et dårligere, hårdere og koldere samfund. Men ja, det er vi også fra 1990 til 2015 – også selvom vi økonomisk har fået det bedre, ihvertfald toppen af samfundet. For uligheden vokser, og de rige bliver rigere, og de fattige fattigere – det er helt forkert.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, indehaver af og redaktør på Danmarksbloggen.dk

Sådan hjælper vi bedst

Det er med bekymring, at Danmarksbloggen ser hvad der sker i Danmark. For selvfølgelig skal vi hjælpe flygtningene. Det er vores medmenneskelige pligt. Men vi hjælper ikke nogen ved at gøre dem til illegale indvandrere. Vi må stole på myndighederne og så politisk arbejde for mere medmenneskelighed.

Skrevet af: Dorte J. Thorsen, redaktør og indehaver af Danmarksbloggen